Практичний семінар для психологів реабілітаційних центрів та будинків дитини міста Києва по роботі з дітьми, які мають певні поведінкові розлади
У понеділок 03.03.2014 на базі Міського центру дитини (МЦД) відбувся семінар для психологів реабілітаційних центрів та будинків дитини міста Києва за темою «Особливості роботи психологів з дітьми, які мають певні поведінкові розлади».
Семінар був проведений для психологів Центру соціально-психологічної реабілітації Притулку для дітей Служби у справах дітей КМДА; Центру соціально-психологічної реабілітації дітей №1 Служби у справах дітей КМДА; Центру реабілітації «Ковчег» ВГ БФ «Батьківська турбота»; БО Центру допомоги дітям «Місто щасливих дітей»; Київського Міського будинку дитини ім. Городецького; Київського Міського будинку дитини «Берізка».
На семінарі була розглянута модель поведінкових розладів та можливі підходи їх корекції. Згідно цієї моделі, складні поведінкові розлади у дітей є результат компенсації дитиною свого страху. Як основна причина страху розглядаються травматичні життєві події, які трапились в дитинстві. При цьому, реакція батьків та найближчого соціального оточення на поведінкові розлади дітей (крадіжки, брехню, агресію тощо) як правило, є негативними та викликають у дитини ще більший страх, що унеможливлює зникнення цих симптомів. Тому, в основу корекції поведінкових розладів у дітей може бути покладена корекція реакції батьків (або дорослих, які піклуються про дитину) на особливості поведінки дитини.
Згідно думки психологів, більш продуктивною поведінкою батьків є звернення до емоцій дитини. Можна спробувати поговорити з дитиною, прояснити чим викликаний її страх, спробувати знайти спосіб, щоб зменшити інтенсивність цього переживання. В подальшому, батьки (та особи, які їх замінюють) можуть навчати дитину розуміти, що вона відчуває емоцію страху; навчати, щоб вона шукала більш соціальні способи подолання цієї тривоги (розмовляти про причину страху, прохання допомогти тощо).
В процесі семінару більш докладно були розглянуті причини таких поведінкових розладів у дітей як брехня (в основі лежать страх та інстинкт самозбереження), крадіжки (несвідомий поведінковий спосіб заспокоїти тривогу), накопичення запасів їжі та переїдання (зумовлено нестачею їжі, близьких та безпечних стосунків), агресія (несвідомий спосіб подолання страху, за допомогою якого дитина сама стає агресором та володарем ситуації), непокора, відсутність зорового контакту.
В процесі семінару учасники висловили своє бажання в подальшому співпрацювати з Міським центром дитини з метою колегіальної розробки підходів та позицій стосовно складних ситуацій в роботі; супервізійної підтримки.